استان يزد درطرح آمارگيري نيروي كاراز بين 30 استان رتبه سوم را بعد از آذربايجان شرقي و خراسان شمالي به خود اختصاص داده است. 

عباس وحيدي با بيان اينكه اشتغال و بيكاري يكي از دغدغه هاي اساسي برنامه توسعه در سطح كشور بوده و تلاش براي كاهش اين معضل همواره بعنوان يكي از اهداف مهم برنامه مد نظرمي باشد ، اظهار داشت : طرح نيروي كار بعنوان جايگزين طرح آمارگيري از ويژگي هاي اشتغال و بيكاري خانوار، از بهار سال گذشته بصورت ماهانه در سطح كل كشور آغاز شد.

وي افزود : در اين آمارگيري كه بصورت خوشه اي از خانوارهاي شهري و روستايي بصورت ماهيانه صورت گرفته استان يزد درشاخص جمعيت شاغل ، رتبه نهم ، درجمعيت بيكار، رتبه پنجم و در نوع مشاركت اقتصادي در رديف بيست و هفتم كشور قرار دارد.

عباس وحيدي در ادامه گفت : بررسي نرخ مشاركت اقتصادي كشور نشان مي دهد كه در سال 84 ، 3/41 درصد جمعيت در سن كار (10 ساله و بيشتر) از نظر اقتصادي فعال بوده اند كه نرخ مشاركت در بين زنان نسبت به مردان و در نقاط شهري نسبت به نقاط روستايي كمتر بوده است

همچنين وي افزود : اين نتايج نشان مي دهد در بررسي جمعيت شاغل به تفكيك جنس در سطح كشور، 8/80 درصد جمعيت شاغل را مردان و 2/19 درصد آنان را زنان تشكيل داده اند ، ضمن اينكه در بررسي نرخ بيكاري 5/11 درصد جمعيت فعال كشور بيكار بوده اند .

لازم به ذكر است ؛ جمعيت فعال اقتصادي تمام افراد 10 ساله و بيشتر را شامل مي شود كه در هفته مرجع طبق تعريف كار در توليد كالا و خدمات مشاركت داشته (شاغل) و يا از قابليت مشاركت برخوردار بوده اند ولي مشاركت نداشته اند (بيكار) و نيز در اين طرح فرد شاغل به افراد 10 ساله و بيشتر اطلاق مي شودكه در طول هفته مرجع طبق تعريف كار حداقل يكساعت كار كرده و يا بنا به دلايلي بطور موقت كار را ترك كرده باشند.

كارشناس طرح نيروي كار سازمان مديريت و برنامه ريزي استان در خاتمه اعلام نمود : اين بخش از معاونت آمار در سازمان مديريت و برنامه ريزي يزد آمادگي دارد تا آمارهاي مرتبط با طرح نيروي كار را در اختيار پژوهشگران و محققين علاقه مند در اين زمينه قرار دهد.

يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا